1) Hlavním hostem dopoledního programu byl RNDr. Matúš Kocian, Ph.D.:
- přednášející úvodem zdůraznil, že encyklika Laudato si´se zásadně nevymyká z kontextu sociálního učení církve, ale navazuje na něj a nezakládá tudíž samostatnou ekologickou nauku církve; novost encykliky spočívá v důrazu na ekologické otázky a jejich zpracování v odborném kontextu; papežské imprimatur řadí Františka do proudu tzv. ekologické etiky;
- červenou linií encykliky je primárně apel na změnu postoje a mentality katolíka (ne výzva k mechanickému provádění jednotlivých úkonů ekologicky zodpovědného životního stylu) – tzv. ekologické obrácení, tj. změna nespravedlivých návyků části lidstva;
- přednášející dále hovořil o historickém vzniku a vývoji přírodovědecké metodologie, o pojetí přírody v novověku a spoluzodpovědnosti křesťanství za daný vývoj, o antropocentrismu a tzv. antropocentrickém vybočení (papež František), o technice a technologii jako prostředcích k ovládání přírody a o kapitalistickém nastavení ekonomiky, jejímž cílem je neustálý růst a akumulace finančního bohatství a zisku;
- byl představen ekologický model fungování společnosti, o kterém hovoří encyklika: model zohledňující tzv. externality: každá lidská činnost musí plně započítávat důsledky z ní vyplývající; reálnou hodnotou, kterou dnes zastupují peníze, je vytěžená příroda
- závěrem přednášející uvedl několik principů charakteristických pro encykliku Laudato si´:
- církev patří na stranu chudých a ohrožených – mezi něž dnes patří příroda a sám život
- učení církve jako součást ekoetiky, etické zohlednění mimolidského života
- důraz na alternativní pojetí kvality života
- konečným cílem ostatních tvorů a přírody není člověk – otevřenost vůči biocentrickým směrům
- rehabilitace ekologů a ochránců přírody, kteří bývají v katolické církvi nezřídka zdrojem posměchu
- tzv. ekologické obrácení – nutnost redefinovat pokrok, nově nastavit ekonomické limity
- princip podřízenosti soukromého vlastnictví obecnému dobru – zlaté pravidlo sociálního jednání
- „obejmutí“ světa nikoliv v rovině vlastnění, nýbrž duchovně (krásno, pravda, Bůh) – kontemplovat svět jako Tajemství
- v diskuzi zazněly související postřehy:
- jádrem problematiky jsou hodnotové postoje
- „protirůstové“ teorie se zdají být ne zcela realistické: příliš odporují genetickému nastavení člověka („R-strategie“) a nejsou zatím dostatečně propracované, a to ani z hlediska jejich sociální účinnosti; řešením by mohlo být naučit se žít s limitovaným růstem, který odpovídá přirozenému bio-psycho-sociálnímu nastavení člověka
- církev by se měla důrazně postavit proti genovým manipulacím – jednání s velmi nebezpečnými a nevratnými důsledky
2) Následovala kratší prezentace Tomáše Bayera, Ph.D. pod názvem K biosféře racionálně, ne však kořistnicky:
- tématem byla environmentální podmíněnost kultury (podmíněnost přežitím a udržitelností)
- závěr: co nejhlubší znalosti přírodních věd jsou naprosto klíčové pro kompetentní křesťanskou etiku
3) Na závěr dopoledního programu promítl doc. RNDr. Josef Rajchard, Ph.D. prezentaci na téma druhové diverzity a jejích vazeb na sociální prostředí člověka, včetně reflexe důvodů (etické i praktické) ochrany této diverzity – příspěvek zde.
Celkový počet účastníků semináře: 22.
4) Odpoledne proběhlo interní jednání SO ČBK. Témata:
- informace o projektu SO na další období
- informace o víkendovém výjezdu SO, plánovaném na přelom září/října 2016
- informace a diskuze o plánované publikační činnosti (překlady i vlastní tvorba)
- návrh dlouhodobého záměru spolupráce s Charitou ČR
- návrhy ohledně osvětové činnosti SO a vlastních témat skupiny
Podrobnosti pro členy SO jsou uvedeny v zápise ze semináře.
zapsala: Lucie Kolářová